
Usługa copywritingu jest niezbędna, kiedy chcesz zlecić napisanie wysokiej jakości tekstów. Opisy produktów do sklepu internetowego, treści na strony, czy artykuły na bloga firmowego… Tylko profesjonalista może rzetelnie wywiązać się z zadania. Mnogość ofert niestety niestety nie ułatwia wyboru. Duża agencja marketingu internetowego, copywriter freelancer, agencja copywriterska, a może jakiś portal ze zleceniami dla freelancerów? Komu najlepiej powierzyć tworzenie tekstów na witrynę firmową? Co będzie lepsze dla Twojego biznesu i posiadanego budżetu? Czy korzystanie z taniego copywritingu to rozwiązanie na dłuższą metę?
Duża agencja marketingu internetowego, copywriter freelancer, agencja copywriterska, a może jakiś portal ze zleceniami dla freelancerów? Komu najlepiej powierzyć tworzenie tekstów na witrynę firmy z branży księgowości, rachunkowości, podatków? Co będzie lepsze dla Twojego biznesu i posiadanego budżetu? Czy korzystanie z taniego copywritingu to rozwiązanie na dłuższą metę?
Agencja copywriterska – co to takiego?
Nie każdy zdaje sobie sprawę z istnienia takich tworów jak agencje copywriterskie. Samo słowo copywriting może być dla wielu czarną magią. Dlatego właściciele biznesów swoje pierwsze kroki kierują na portale dla freelancerów. To tam zlecają tworzenie opisów produktów, czy pisanie artykułów na bloga.

Jednak efektywna współpraca B2B może również odbywać się z udziałem małego podmiotu, którym niejednokrotnie są owe agencje copywriterskie. Należy pamiętać, że to swego rodzaju pośrednik. Przeważnie to zespół kilku specjalistów i pasjonatów swojej pracy. Dzięki temu klient ma pewność indywidualnego podejścia do jego zamówienia. Nie rzadko taka firma działa po prostu jako jednoosobowa działalność gospodarcza. I nie ma w tym nic złego. Niestety niejednokrotnie firmy takie kreują się na wielkie firmy i tzw. grube ryby. To tylko niepotrzebnie wprowadza klientów w błąd. Mamy dziwną tendencję uważać, że jeżeli firma jest duża to możemy liczyć na lepszą jakość, bezpieczeństwo, itp. Podobnie zachowujemy się podczas wyboru hostingu dla witryny. Brak wiedzy intuicyjnie podpowiada nam zakup usług większych i droższych podmiotów, nie podejmując nawet próby przetestowania mniejszych firm.
Oszczędność czasu?
Zdecydowaną przewagą agencji copywriterskiej jest możliwość szybkiej realizacji usługi copywritingu. Teksty nie przechodzą przez dziesiątki oczu. Duże agencje marketingu internetowego potrafią skutecznie wydłużyć realizację zamówienia. Krótki opis kategorii na stronę sklepu internetowego może być realizowany przez zastanawiająco długi czas. Specjaliści SEO, działu content marketingu. Potem zlecenie wędruje do copywritera. Już gotowy tekst trafia do korektora. Tu, zależnie od tego w czyje ręce się dostanie, może być odesłany (nie raz) do poprawki. I potem nawet odrzucony, co otwiera kolejny cykl. A Ty czekasz. Czasem w nieskończoność. Copywriter współpracujący z korporacyjną agencją marketingową będzie zależny od widzimisię korektora. Czas niestety płynie, a konkurencja nie śpi.
Zalety i wady korzystania z usług agencji copywriterskiej
Plusy:
- szybka realizacja zleceń, jeżeli nie jest to duży podmiot,
- duży wybór specjalizacji,
- dobra jakość, ale pod warunkiem, że agencja korzysta ze sprawdzonych copywriterów wewnętrznych.
Minusy:
- dłuższe terminy realizacji, jeżeli zdecydujemy się na współpracę z dużą agencją (zarówno copywriterską, SEO, marketingu internetowego): tekst może kilkakrotnie wracać od copywritera do edytora, co wydłuża oczekiwanie na wykonanie zlecenia;
- firmy takie często zlecają usługi na portalach dla freelancerów, co może skutkować niezadowalającą jakością tekstu i brakiem jednolitości w stylu pisania, Co gorsza, realizacja zleceń zbyt często odbywa się tą drogą, a nie przez wewnętrzną bazę sprawdzonych copywriterów. Nie zawsze będzie to równoznaczne z jakością;
- wyższa cena copywritingu, gdyż uwzględniane jest wynagrodzenie dla copywritera plus prowizja dla agencji;
- brak możliwości bezpośredniego kontaktu z twórcą treści.
Copywriter freelancer
Praca copywritera freelancera wydaje się bardzo łatwa. Przecież pisanie nie jest trudne. Biorąc pod uwagę dostępność materiałów w Internecie, każdy może pisać teksty na zlecenie o wszystkim i dla każdej firmy. Jednak nie tędy droga. Na portalach dla freelancerów znajdziemy wiele osób, które za bardzo niskie stawki będą gotowe przyjąć każde zlecenie. Należy być czujnym. Takie miejsca przyciągają także copywriterów bez doświadczenia. Stworzenie opisów produktów, tekstów na zaplecza SEO, artykułów na blogi firmowe… Zlecenie może być łatwe, ale nie zapominaj, ze twoim priorytetem powinna być jakość, a nie cena.

Wybieraj z głową
Często kierujemy się wyłącznie ceną. Nasze opisy produktów do sklepu internetowego i artykuły na blogi firmowe powierzamy przypadkowym osobom. W ten sposób ciężko jest uzyskać jednolity styl. Każdy tekst będzie napisany w inny sposób. Samodzielne poprawianie go i dopracowywanie będzie wymagało poświęcenia dodatkowego czasu. Niezależny kreator treści powinien być wybierany rozsądnie, a nie pod wpływem emocji. W odróżnieniu od korporacyjnych agencji marketingu internetowego realizacja tekstów nie ciągnie się tygodniami.
Profesjonalny copywriter freelancer określa swoje specjalizacje. Zapewnia to najwyższą jakość usług. Nie warto decydować się na współpracę z agencjami i kopirajterami od wszystkich branż. Warto znaleźć firmę/osobę, która pisze treści w interesującym nas obszarze. Zyskasz wówczas pewność zachowania jednolitego stylu. Język tekstów będzie odpowiadał charakterowi danego produktu, marce, czy grupie odbiorców.
Indywidualne podejście
Nie jest prawdą, że termin realizacji zamówienia u copywritera freelancera jest dłuższy. Firmy/osoby specjalizujące się wyłącznie w copywritingu skracają terminy do minimum. Mogą pozwolić sobie na samodzielną realizację zlecenia. Tym samym masz pewność indywidualnego podejścia do zamówienia. Zwykle też posiadają kilka wyszczególnionych specjalizacji. Teksty mogą być też przekazywane na zewnątrz, o czym warto wiedzieć wcześniej. Jeżeli chcesz wiedzieć, czy copywriter lub agencja współpracuje ze sprawdzonymi twórcami, sprawdź informacje na stronie lub zapytaj. Chodzi o pewność, że teksty nie są tworzone przez przypadkowych ludzi.
Zalety i wady korzystania z usług profesjonalnego copywritera freelancera
Plusy:
- szybka realizacja zleceń,
- gwarancja indywidualnego podejścia,
- jednolity styl treści,
- możliwość bezpośredniego kontaktu z twórcą tekstu, co ułatwia uzgodnienie nawet najmniejszych szczegółów, czy dodatkowe zlecenie innych prac (wprowadzanie artykułów, czy opisów produktów bezpośrednio na stronę, optymalizacja pod SEO, itp.),
- możliwość znalezienia dobrego specjalisty w konkretnej branży (AGD, ogrodnictwo, technologie, wyposażenie wnętrz, finanse, kryptowaluty, księgowość, edukacja, erotyka),
- niższe ceny bez prowizji,
- różne formy rozliczenia (UoD, rachunki, FV),
- często brak wiążących na określony czas umów, co ułatwia elastyczną współpracę bez zbędnych formalności, rozszerzanie, zmianę zakresu współpracy, stawek, terminów realizacji,
- wysoka jakość, o ile copywriter nie podzleca pisania tekstów osobom na portalach dla freelancerów.
Minusy:
- ceny usług profesjonalnego copywritera freelancera za 1000 znaków ze spacjami mogą być wyższe (ale może to jednocześnie oznaczać wysoką jakość),
- należy zapoznać się z treścią strony, umiejętnościami osoby i upewnić się, czy tekst nie trafi do realizacji przez przypadkowych freelancerów.
Tani copywriter freelancer i ryzyko kiepskiej jakości, czyli portale dla freelancerów
Copywriterzy freelancerzy, działający za pośrednictwem portali, zwykle bardzo zaniżają swoje stawki. Agencjom zlecającym usługi jest to na rękę i błędne koło się zamyka. Jest aż zastanawiające, dlaczego twórcy treści godzą się na tak głodowe stawki? Brak doświadczenia, próba zbudowania portfolio, możliwość szybkiego zarobku? Czy tani tekst może nieść ze sobą odpowiednią jakość? Czy warto zlecać usługi, gdy cena usług copywriterskich za 1000 znaków ze spacjami wynosi przykładowe 5 zł? Bez wątpienia jest w tym drugie dno.
Dlatego przed wyborem usługobiorcy należy zrobić research, zapoznać się z cennikiem, przejrzeć dokładnie witrynę, zajrzeć na blog tej osoby. Osoby oferujące tani copywriting nie będą skupiać się na jakości. Liczy się przede wszystkim szybkość i zdobywanie kolejnych zamówień. Tak niestety działają wszelkiego rodzaju portale dla freelancerów. To może i dobre miejsca do masowego zlecania niskiej jakości tekstów na zaplecza SEO i precli. Jednak nie jest to rozwiązanie do długofalowego pozyskiwania unikalnych opisów produktów, czy profesjonalnych, eksperckich artykułów na blogi firmowe. Zbyt niskie ceny i pisanie za półdarmo przez copywriterów często bez doświadczenia… Zdecydowanie nie należy podejmować pochopnych decyzji.
Chociaż tekst za kilka złotych kusi, gra może nie być warta zachodu. Obecnie Google premiuje wyłącznie wysokiej jakości treści, użyteczne dla odbiorcy. Nikt nie napisze rzetelnego artykułu z branży księgowości, podatków, rachunkowości, jeżeli cena za 1000 znaków jest rażąco niska. Nie idzie to w parze z jakością. I o tym należy pamiętać. Dobry i profesjonalny copywriter ceni swoją pracę, wiedzę i doświadczenie. Toteż lepiej dopłacić i mieć pewność fachowej realizacji zlecenia, aniżeli wypełniać stronę internetową treściami tak naprawdę bez wartości.
Pracownicy wewnętrzni
Być może dysponujesz pracownikami, którzy bez problemu odnajdują się we wszelkich niuansach językowych. Jednak tworzenie treści na witrynę firmową nie może odrywać ich od codziennych obowiązków. Systematycznego prowadzenia bloga biura księgowego nie powierzysz osobie z sekretariatu, czy innemu pracownikowi, skupionemu na obsłudze klientów. Zatrudnienie redaktora, czy specjalisty od content marketingu to spory wydatek, zwłaszcza dla małej lub lokalnej firmy.
Copywriter freelancer będzie tu słusznym i tańszym wyborem, niż agencja marketingowa, czy copywriterska. Twój pracownik może zaplanować treści, dobrać odpowiednie frazy, tematy. Jednak całość strategii (wraz z publikowaniem tekstów) można powierzyć wyłącznie copywriterowi zewnętrznemu. Warto zwrócić uwagę, czy taka osoba specjalizuje się też w SEO. Ułatwi to optymalizację treści na stronie pod kątem pozycjonowania bez narażania budżetu firmy. Agencja copywriterska to przede wszystkim wybór dla firm, które są w stanie ponieść większe wydatki i zamierzają zlecać większe ilości treści do napisania.
Myśl przyszłościowo
Być może teraz prowadzisz biuro księgowe. Traktujesz zlecenie copywritingu jako dodatek. Na początku może Ci się wydawać, że wrzucanie tanich tekstów w pełni wystarczy, żeby zaistnieć w wyszukiwarkach. Z czasem jednak Twoja firma będzie się rozrastać, przybędzie Ci klientów. Wówczas nie będziesz mieć czasu na samodzielne pisanie lub ciągłe zlecanie opisów produktów do sklepu internetowego, czy tekstów na blog. Do tego ich sprawdzanie, optymalizacja pod kątem SEO, regularna publikacja. Już na samym początku wybierz więc kogoś, kto będzie służyć Ci pomocą cały czas, niezależnie od ilości zleceń.
Możesz na początek zlecić paczkę kilku artykułów. Po kilku tygodniach prawdopodobnie będziesz chcieć zwiększyć tę ilość. Profesjonalna firma od copywritingu będzie Twoim partnerem i pozwoli Ci wypłynąć na szerokie wody. Ty możesz skupić się na obsłudze klientów, realizacji zamówień. Postaw na usługobiorcę, który to kompleksowo zajmie się content marketingiem, planowaniem, audytem treści, jej publikacją, a nie tylko pisaniem treści. Niejednokrotnie profesjonalny SEO copywriter freelancer zajmie się całym procesem plus zadba o optymalizację treści pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. To polecane rozwiązanie zarówno dla małych, jak i większych firm.
Podsumowanie. Jak dokonać najlepszego wyboru?
W każdej branży są dobrzy i źli gracze. To samo dotyczy usług copywriterskich dla branży z obszaru podatków i księgowości. Jedni kreują się na fachowców, a potem za kilka złotych zlecają pracę copywriterom. Copywriter freelancer, który działa przez portale po prostu pisze tekst na zamówienie. Agencja lub profesjonalista z własną działalnością gospodarczą, zadba o SEO, jak i styl, poprawność językową i gramatyczną. Dodatkowo dobierze tematy, jak i najlepsze słowa kluczowe. Opisy produktów, czy artykuły na blogu będą w pełni zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania. Niejednokrotnie możesz takiej agencji powierzyć opracowanie strategii content marketingowej i publikację treści bezpośrednio na swojej stronie.
Duża agencja czy copywriter freelancer?
Duże agencje marketingu internetowego zawsze z otwartymi rękoma przyjmą Twoje zlecenie. Korzystanie z firmy copywriterskiej lub agencji SEO sprawdza się idealnie w przypadku firm, które całość content marketingu chcą zlecić na zewnątrz. Wówczas to dana agencja przejmuje wszelką odpowiedzialność. Chociaż koszt jest wyższy, płacisz za kompletną usługę. Różnica polega na tym, że w przypadku agencji nie otrzymujesz samej suchej treści. Niestety copywriting zawsze będzie mieć tu wyższą cenę (większa ilość pracowników, koszty firmowe, wynajem powierzchni biurowej). Nie ominą Cię też nie rzadko skomplikowane umowy. Te niczym sidła będą zmuszać Cię do kontynuowania współpracy z agencją, aż do czasu wygaśnięcia kontraktu. Niestety agencje marketignowe, jak i agencje copywriterskie bardzo często za głodowe stawki zlecają copywriting na zewnątrz, a lwią część zysku pozostawiając sobie. Takie treści niestety nie będą dobre.
Copywriterem freelancerem może być tak naprawdę każdy. Studenci, absolwenci filologii, czy osoby chcące dorobić po pracy. Tym samym taka osoba bez firmy może podjąć się zlecenia na portalu i w każdej chwili z niego zrezygnować. Przeważnie to teksty pisane na szybkość, a nie jakość (zwłaszcza w łatwości dostępu do narzędzi AI). Otrzymasz teksty ekonomiczne. Warto szukać copywritera przez wyszukiwarkę. To umożliwi trafienie ze zleceniem do osoby specjalizującej się w konkretnej branży i posiadającej zarejestrowaną działalność gospodarczą. Można tak pozyskać długoterminowego partnera, który nie tylko zadba o treści, ale i zoptymalizuje witrynę pod kątem SEO. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujesz i czego oczekujesz od Zleceniobiorcy.