
Czasem to, co pozornie nierealnie, może okazać się błahostką. Podobnie jest w przypadku kwestii pozycjonowania plików PDF. Co więc musisz zrobić, żeby Twoje pliki PDF były przyjazne pod kątem SEO i czytelne dla robotów Google?
PDF gorszy niż tekst na stronie?
Owszem, treści stron są bardziej zrozumiałe dla wyszukiwarek. Możesz zoptymalizować tytuł, dodać dobre i przyciągające nagłówki, zadbać o meta title i meta description, dodać tag ALT dla grafik, zoptymalizować adresy URL. Na stronie też łatwiej umieścić CTA (czyli wezwanie do działania), czy załączyć formularz kontaktowy.
Niewątpliwie to treści na Twojej stronie przede wszystkim powinny być zoptymalizowane pod kątem. Nie warto przesadzać z ilością plików PDF na stronie. Należy zachować zdrowy umiar i publikować też (obok plików PDF) treści w formie tradycyjnej, np. artykuły na blogu firmowym.

Pozycjonowanie plików PDF – o czym warto pamiętać?
Jeżeli decydujesz się na publikację tekstu w postaci pliku PDF, nie możesz zignorować jego optymalizacji pod kątem SEO. Pozycjonowanie plików PDF jest możliwe do zrealizowania. Dotarcie do szerokiego grona odbiorców przecież jest Twoim celem.
- Ułatw pracę robotom indeksującym. Roboty wyszukiwarek muszą mieć możliwość „prześledzenia” treści. Dotyczy to i stron tradycyjnych, jak i plików PDF. Jeżeli pliku PDF jest zaszyfrowany i zabezpieczony hasłem, pojawi się problem z zaindeksowaniem pliku w wyszukiwarkach.
- Zadbaj o tytuł pliku PDF. Jest to czynność podobna jak w przypadku tradycyjnego publikowania treści. To, jaki tytuł nadasz swojemu dokumentowi, będzie miało kluczowy wpływ na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania i liczbę kliknięć. Twórz atrakcyjne tytuły. Przyciągający tytuł będzie zachęcać do kliknięcia i zapoznania się z treścią pliku PDF. Umieść słowo kluczowe na początku tytułu lub możliwie najbliżej.
- Utwórz treści zoptymalizowane pod SEO. Google indeksuje tekst znajdujący się w plikach PDF, dlatego ważne jest stosowanie odpowiednich słów kluczowych. Dokument powinien zawierać unikalną i wartościową treść, która odpowiada na konkretne zapytania użytkowników.
- Zoptymalizuj adres URL pliku PDF. W adresie URL swojego pliku zamieść to samo słowo kluczowe, które pojawia się w tytule. Każde słowo oddziel myślnikiem lub podkreślnikiem. Przykładowy tytuł: Plik_PDF_a_pozycjonowanie.pdf. Nadawaj dokumentom opisowe nazwy plików, np.
poradnik-pozycjonowanie-pdf.pdf
, zamiastdokument123.pdf
. - Używaj nagłówków. Nagłówki to nie tylko kluczowy element artykułów na blogu. Stosowanie nagłówków w pliku PDF nie różni się niczym od tradycyjnego pozycjonowania (na stronach internetowych, w artykułach i wpisach blogowych). Użyj raz nagłówka H1 i stosuj nagłówki H2, H3… Dzięki nagłówkom Google pozna i zrozumie hierarchię Twojego pliku PDF. Pamiętaj, aby najważniejsze słowo kluczowe zamiesić w nagłówkach. Oczywiście w miarę możliwości. Treść musi wyglądać naturalnie.
- Nie zapomnij o linkowaniu. W pliku PDF również możesz zamieścić linki i będą one równie wartościowe z punktu widzenia pozycjonowania. Pozytywnie wpłynie to na PageRank i przekaże inne sygnały indeksujące. Możesz dodać link do konkretnej podstrony z daną usługą czy towarem.
- Nie zapisuj treści jako obrazu. Załóżmy, że zadbasz o optymalizację treści w pliku PDF. Następnie zapisujesz treść PDF jako obraz. I… cała praca idzie na marne. Dlaczego nie warto zapisywać PDF jako obraz? Skutecznie utrudniasz w ten sposób indeksację dokumentu w wyszukiwarce. Roboty będą miały problem z przemierzeniem treści Twojego dokumentu PDF i ze zrozumieniem zawartości. Po samym obrazie ciężko im będzie poznać, czy treść jest pomocna, wartościowa. Nie możliwe będzie zidentyfikowanie słów kluczowych.
- Zoptymalizuj plik pod urządzenia mobilne. Chodzi o to, aby nie rozrzucać treści i obrazków, po całym dokumencie. Owszem, na tablecie, laptopie, komputerze, może to wyglądać ciekawie i nowocześnie. Jednak jeżeli chcesz, aby Twój plik PDF był przyjazny dla urządzeń mobilnych, należy umieszczać obrazki wyłącznie pod i nad tekstem. Użytkownik ma mieć możliwość przewijania treści w pionie, bez konieczności przesuwania palcem po ekranie w prawo i w lewo. Z taką treścią na telefonie nikt nie zapozna się do końca. W ten sposób jedynie możesz stracić potencjalnego klienta, czy stałego czytelnika.Optymalizacja pod kątem szybkości i mobilności
- Kompresuj pliki PDF, aby zmniejszyć ich rozmiar. Unikaj też zbędnych grafik o wysokiej rozdzielczości.
- Napisz dobry opis treści zawartości pliku PDF. Jest to szczególnie ważne, kiedy plik PDF jest dostępny po dokonaniu płatności, czy tylko dla subskrybentów (np. jeżeli sprzedajesz e-booki). Jeżeli plik PDF jest niedostępny od ręki, jest też niewidoczny dla Google. Opis zawartości, zoptymalizowany pod kątem SEO, pozytywnie wpłynie na ruch organiczny. Jest to też ważne, kiedy promujesz plik PDF w Google Ads.
Jak widać, pozycjonowanie plików PDF jest możliwe i wcale nie jest trudne. Dla dobrego i skutecznego wypozycjonowania wystarczy trzymać się powyższych wskazówek. W rezultacie Twoje pliki PDF powędrują na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Optymalizacja plików PDF może pomóc w zdobyciu dodatkowego ruchu z Google. Kluczowe kroki to: dobór słów kluczowych, odpowiednie formatowanie, kompresja plików oraz linkowanie wewnętrzne. Jeśli publikujesz PDF-y na swojej stronie, warto zadbać o ich SEO, aby zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarce.