
Podjęcie współpracy lub zatrudnienie odpowiedniego copywritera dla biura księgowego nie jest łatwym zadaniem. Na rynku można znaleźć wielu dostawców usług z zakresu copywritingu. Najpopularniejsze z nich to agencje copywriterskie, firmy jednoosobowe, czy copywriterzy freelancerzy. Często priorytetem zamiast jakości okazuje się cena copywritingu za 1000 znaków.
Czy copywriter od wszystkiego będzie lepszym wyborem niż osoba mająca swoje specjalizacje? Nie wiesz komu zlecić treści dla swojego biura księgowego? Zależy Ci na jakości i jak najlepszych efektach wdrażanych działań i strategii? Zapraszamy do lektury artykułu. Poznasz nie tylko najważniejsze różnice. Przekonasz się, dlaczego tak ważne jest dokonywanie świadomego wyboru.
Kim jest copywriter?
Copywriterzy to specjaliści od treści. Są to osoby, które zajmują się kreowaniem treści pisemnych na potrzeby marketingu i reklamy w internecie lub do materiałów drukowanych. To oni tworzą opisy produktów do sklepów internetowych, wpisy na blogi firmowe, artykuły sponsorowane, teksty na zaplecza. Praktycznie każdy twórca treści może określać się mianem copywritera. Dlatego warto zachować czujność. Usługi copywritingu nie warto zlecać na oślep. Przed zleceniem pisania tekstów zdecydowanie należy dokładnie rozeznać się, jaki konkretnie specjalista będzie potrzebny. Copywriterr SEO, ogólny, ze specjalizacją, techniczny… Droga na skróty i zlecanie tworzenia contentu przez portale dla freelancerów nie zawsze wychodzi na dobre.
Jeszcze kilka lat temu copywriting polegał przede wszystkim na tworzeniu niskojakościowych tekstów preclowych. Przesycone słowami kluczowymi teksty o nikłej jakości dzisiaj dla Google nie mają żadnej wartości. Ich jedynym zadaniem było szybkie pozycjonowanie stron internetowych. Erę „kopirajterów” (zapis celowy w celu wyrażenia ironii) dawno mamy za sobą. Nie oznacza to, że każda osoba pisząca obecnie teksty jest profesjonalistą. Teraz liczy się jakość tekstu i jego wartość dla odbiorcy. Tekst nie ma służyć zapełnieniu miejsca na stronie internetowej, czy blogu firmowym (co nieświadomi właściciele firm praktykują, korzystając z usług super tanich freelancerów, czy zlecając za złotówkę teksty generowane przez AI. Teksty muszą odpowiadać na problemy odbiorcy, być merytoryczne, opierać się na researchu, pomagać mu znaleźć rozwiązanie, poradę, wskazówkę. I tym należy kierować się, poszukując copywritera.
Copywriterzy bez specjalizacji, czyli pisanie treści na każdy temat
Na copywriterów ogólnych można trafić przede wszystkim na popularnych portalach dla freelancerów. Niestety spora większość osób, które oferują swoje usługi w tego typu miejscach, to copywriterzy bez doświadczenia. Często jest to dla nich sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy, czy szansa na zbudowanie portfolio. Treści takie przeważnie nie są wysokiej jakości. Copywriterzy tego typu podejmują się pisania treści na różne tematy. Zwykle nie mają oni preferencji co do typu treści. Ich celem jest jak największa ilość zleceń, których podejmują się dla klientów prowadzących biznesy w rozmaitych branżach. Z jednej strony niskiej jakości tekst można zgłosić na portalu do reklamacji. Z drugiej, może to być tylko niepotrzebnie tracony czas.
Specjalizacja w copywritingu
Specjalizacja w copywritingu stała się niezwykle ważna. Przed podjęciem decyzji nie należy kierować się ceną. Copywriter, który na swojej stronie internetowej będzie miał wypisanych dziesiątki specjalizacji, nie oznacza, że jest najlepszy. Bardzo często takie agencje copywriterskie, z wieloma specjalizacjami, zlecają teksty na zewnątrz. Wówczas tekst dostaje się w ręce przypadkowej osoby. Ta niekoniecznie jest specjalistą w danej dziedzinie, ale za głodowe kilka złotych podejmie się zlecenia. Warto więc szukać twórców treści bez emocji i pośpiechu.
Copywriterzy, którzy oferują długą listę usług i branż, niejednokrotnie przekonują, że specjalizacja nie ma sensu. Znają się dosłownie na wszystkim: redagowaniu tekstów do newsletterów, mailingów. Specjalizują się w namingu, tworzą artykuły eksperckie i hasła reklamowe, scenariusze reklam. Piszą też opisy produktów do sklepów internetowych. Tworzą artykuły na blogi i zaplecza. Dodatkowo kreują treści na landing page, podstrony i zakładki. Czy osoba, która sama prowadzi jednoosobową działalność copywriterską jest w stanie zapewnić najwyższą jakość wszystkich tych usług? Zdecydowanie nie.
Dobrze, jeżeli osoba oferująca pisanie tekstów ogranicza się do kilku specjalizacji. Nie ulega wątpliwości, że każdy copywriter powinien mieć taką swoją główną branżę lub kilka obszarów, w których obrębie najczęściej będzie się poruszać. Chociaż cena copywritingu za 1000 znaków będzie tu wyższa, zdecydowanie warto nawiązać współpracę z taką agencją / copywriterem. To zapewni najwyższą jakość usług i indywidualne podejście do każdego tekstu. Niezależnie, czy będą to opisy produktów do sklepu internetowego, czy artykuły na blog firmowy. Nie oszukujmy się, ale osoba, dobrze czująca się w tematach stricte technicznych, nie stworzy wysokiej jakości lekkiego i łatwego w odbiorze artykułu na stronę kwiaciarni…
Jakie teksty piszą copywriterzy ogólni?
W przypadku copywriterów ogólnych rodzaj tekstu tak naprawdę nie ma znaczenia. Takie osoby przyjmują zlecenia tworzenia:
- tekstów zapleczowych pod SEO,
- precli,
- treści postów na kanały social media,
- artykułów,
- wpisów blogowych,
- opisów produktów do sklepów internetowych.
Nie skupiają się na jednej specjalizacji, czy rodzaju pisanych tekstów. Mogą to być niedoświadczeni twórcy contentu, typowi wolni strzelcy. Wadą jest także praca oparta przede wszystkim na źródłach zagranicznych lub powierzchownym researchu. Co gorsza, zdarza się, że tekst, który kupiliśmy, został po prostu skopiowany ze strony obcojęzycznej i przetłumaczony przez translator na język polski. Nie jest to rzadkim zjawiskiem. Copywriterowi często zależy na szybkim zrealizowaniu zlecenia i przejścia do kolejnego (na portalach dla freelancerów na napisanie tekstu często ma się określony przedział czasowy). Google łatwo wykryje taką treść i Twoja witryna poniesie tego konsekwencje.
Wyjątkiem od zleceniobiorców z portali dla freelancerów są profesjonalni copywriterzy. Wielu z nich to osoby prowadzące jednoosobową działalność, posiadające profesjonalne witryny pod swoim nazwiskiem. Nie zamykają się na konkretną dziedzinę, ale oferują pisanie różnych rodzajów tekstów z rozmaitych branż.
Minusem korzystania z usług copywriterów ogólnych jest nie tylko brak przyzwoitej znajomości danej branży, dla której tworzone są teksty. Niestety często dochodzi do przyjmowania zleceń od klientów i podzlecania pisania tekstów za grosze przez przypadkowe osoby trzecie na portalach zewnętrznych. Zwiększa to moce przerobowe i tym samym umożliwia takiemu copywriterowi większy zarobek… Nie jest to podejście uczciwe ani w stosunku do klienta, ani do copywriterów, którzy podejmują się pisania za marne grosze.
Kiedy nie warto korzystać z usług copywritera ogólnego?
Z usług copywritera ogólnego nie zawsze opłaca się korzystać. Owszem, ceny copywritingu za 1000 znaków ze spacjami będą niskie. Jednak jeżeli oczekujemy przynajmniej minimalnego poziomu wiedzy merytorycznej z obszaru księgowości, warto poświęcić czas i rozejrzeć się za konkretnym specjalistą. Doświadczenie w copywritingu w danym zakresie tematycznym jest bezcenne. Ciężko mówić o jakości, kiedy copywriter podejmuje się pisania tekstów na wszelkie możliwe tematy i liczy się dla niego głównie ilość podjętych zleceń. Taka osoba w jednej godzinie może opisywać opisy produktów do sklepu dla dorosłych, a w kolejnej kreować artykuł blogowy na temat wyboru odpowiedniej miski na wodę dla pupila. Nie jest to polecane rozwiązanie, jeżeli stawiamy na teksty wysokiej jakości, zwłaszcza jeżeli mowa o księgowości.
Copywriterzy SEO
Warto najpierw zrozumieć, kim tak właściwie jest SEO copywriter? Jego praca polega na tworzeniu treści zoptymalizowanych pod kątem pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. Treści takie mają na celu przyciągnięcie zarówno użytkowników, jak i być czytelne dla algorytmów wyszukiwarek. SEO copywriting to pisanie treści, które Google może zrozumieć. To trudne zadanie, które wymaga wiedzy, doświadczenia, czy umiejętnego korzystania z odpowiednich narzędzi. Jak i w grupie copywriterów ogólnych, tak i tu można znaleźć typowych amatorów nastawionych na łatwy zysk. Teksty powinny być poprawne pod kątem gramatycznym, stylistycznym i łatwe w odbiorze. Nie ma tu mowy o upychaniu słów kluczowych, czy pisaniu jedynie pod roboty Google… Frazy muszą być wplecione w treść naturalnie. Sam tekst ma być użyteczny, odpowiadać na pytania Internautów. Przede wszystkim też ma wyróżnić daną stronę internetową i biznes spośród konkurencji.
Jakie teksty można zlecić SEO copywriterom?
Rodzaje tekstów, jakie piszą SEO copywriterzy, to przede wszystkim artykuły blogowe, profesjonalne opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych. To tylko niektóre z usług, jakie możemy zlecić, chcąc zwiększyć ruch organiczny. Taka treść musi być nie tylko profesjonalna, ale dodatkowo zoptymalizowana pod kątem lepszej widoczności w wyszukiwarkach.
Dla kogo odpowiednie są usługi SEO copywritera?
To idealne rozwiązanie dla małych biur księgowych, które nie mają dużego budżetu na pozycjonowanie witryny. Dobry copywriting połączony ze strategią content marketingu jest tańszym rozwiązaniem niż kosztowne reklamy w Google Ads. Profesjonalny SEO copywriter może przeanalizować konkurencję, wybrać i wpleść w teksty najbardziej odpowiednie słowa kluczowe. To nie wszystko. Niejednokrotnie osoby takie mają wiedzę z obsługi różnych CMS. Dzięki temu mogą wprowadzać treści bezpośrednio na stronę, jednocześnie dokonując profesjonalnej optymalizacji pod kątem SEO (meta tagi, atrybuty alt, linkowanie wewnętrzne, nagłówki, listy wypunktowane). Współpraca z takim specjalistą bardzo ułatwi prowadzenie biznesu i pozwoli tańszym kosztem uzyskać dobre pozycje w wynikach wyszukiwania.
Technical writers, czyli copywriterzy techniczny
Technical writer to zupełnie innego rodzaju zajęcie. Pisanie polega na przedstawianiu konkretnych informacji. Takie osoby przygotowują instrukcje obsługi, raporty techniczne, poradniki, artykuły specjalistyczne w czasopismach, podręczniki użytkownika, białe księgi. Ich zadaniem jest przekazywanie złożonych informacji w sposób zrozumiały dla odbiorcy.
Technical writer a copywriter. Czy są różnice?
Istnieją istotne rozgraniczenia pomiędzy technical writer, copywriter i copywriter techniczny.
- Zadaniem technical writera jest pomoc użytkownikom w zrozumieniu danego produktu lub usługi. Upraszczają oni ich użyteczność i możliwości dla danych użytkowników. Technical writer wykorzystuje cechy danego produktu jako podstawowe narzędzie sprzedaży. Musi zachować prostotę i łatwość zrozumienia. Doskonałym sposobem dostarczania informacji technicznych są tabele i wykresy.
- Rola copywritera to pisanie tekstów, które sprzedają iprzyciągają uwagę. Jednym słowem treść musi sprawić, że odbiorca poczuje chęć dokonania zakupu. Język korzyści jest tu obowiązkowy. Copywriter działa jak sprzedawca, który posługuje się słowem pisanym.
Technical writer będzie najlepszym rozwiązaniem, jeżeli treści mają na celu wspieranie klientów i pomaganie im w korzystaniu z konkretnych produktów. Copywriterzy zazwyczaj nie posiadają odpowiedniej wiedzy technicznej, aby skutecznie przekonać kupujących do zakupu oprogramowania lub usług technicznych. Ich specjalizacją są np. turystyka, tekstylia, żywność, ogrodnictwo, wyposażenie wnętrz, artykuły zoologiczne, zabawki dla dzieci, gadżety erotyczne itp. Copywriterzy techniczni sprawdzą się dla producentów oprogramowania, firm informatycznych, dostawców rozwiązań jak np. SaaS, sprzedawców sprzętu. Są niezbędni w przypadku produktów cyfrowych jak aplikacje internetowe. Copywriter techniczny ma za zadanie edukować i jednocześnie sprzedawać. Musi wyjaśnić, w jaki sposób produkt przynosi korzyści klientowi i przekonać go do zakupu lub subskrypcji.
Jakiego copywritera warto wybrać?
Jakość vs niska cena
Bardzo ważne, aby to nie jak najniższa cena była wyznacznikiem wyboru copywritera. Tanie teksty nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Jedynie mogą narazić profesjonalny wizerunek Twojego biura księgowego na szwank. Copywriterzy ze specjalizacją i wiedzą w zakresie SEO to rozwiązanie idealne. Nie jest trudno znaleźć odpowiedniego specjalistę, który będzie miał już jakąś wiedzę w danej branży. Na portalach dla freelancerów pisać może każdy. Zamiast zlecać teksty, gdzie cena copywritingu za 1000 znaków ze spacjami nie przekroczy magicznych 5 zł, warto zrobić mały research w wyszukiwarce.
Rodzaj i ilość tekstów
Istotne jest, jakiego rodzaju teksty chcemy zlecać i w jakiej ilości. W przypadku chęci zlecania różnych rodzajów tekstów: posty na social media, treści reklam Google i Facebook Ads, artykuły blogowe, opisy produktów, treści na podstrony, dobrym rozwiązaniem będzie agencja copywriterska lub agencja marketingu internetowego. Ważne, aby firma taka posiadała własną, wewnętrzną bazę sprawdzonych twórców treści.
SEO copywriter jako rozwiązanie uniwersalne
Alternatywą dla dużych agencji jest SEO copywriter. Warto jednak zweryfikować jego wiedzę w tym obszarze, aby działania przyniosły oczekiwane rezultaty. Warto pamiętać, żeby zachować ostrożność, kiedy potencjalny zleceniobiorca obiecuje szybkie efekty pozycjonowania i pierwsze pozycje w Google. Nikt nie zna tajemnicy działania algorytmów wyszukiwarek. Tym samym żaden specjalista od SEO nie jest w stanie określić pozycji, jakie zdobędzie dana witryna w wyszukiwarce. Pozycjonowanie to proces długotrwały i trzeba uzbroić się w cierpliwość.
Podsumowanie: Konkretna tematyka, optymalizacja pod SEO i jakość
Jeżeli prowadzisz biznes w branży specjalistycznej, jak biuro księgowe lub rachunkowe, gdzie szybki research to za mało, warto wybierać copywriterów ze specjalizacją. Idealnie, jeżeli taka osoba ma też wiedzę w zakresie optymalizacji treści pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. SEO copywriter to tańsze rozwiązanie niż współpraca z dużą agencją. Dobrej jakości, unikalne treści są w stanie zwiększyć ruch organiczny, co również z czasem przełoży się na większą ilość konwersji. Decydując się na współpracę z SEO copywriterem masz nie tylko szansę pozyskiwania dobrych, poprawnych merytorycznie, użytecznych dla odbiorcy treści. Zyskujesz możliwość skutecznego poprawienia pozycji swojej strony w wynikach wyszukiwania i długotrwałe rezultaty, czego nie można powiedzieć o płatnych reklamach Google Ads. Specjalizacja copywritera to podstawa Twojego sukcesu. Trzeba wiedzieć, dla kogo przeznaczona jest oferta. A nie należy kierować jej do wszystkich.
Copywriter mówi Ci, że może napisać artykuł na dosłownie każdy temat, a specjalizacja to mit? Wówczas czerwona lampka powinna zaświecić się w Twojej głowie automatycznie. Specjalizację trzeba mieć i jest to temat, który nie powinien podlegać dyskusji. W dobie ogromnej konkurencji zlecanie pisania jakościowych treści powinno być Twoim być albo nie być. Wybór należy do Ciebie: wypłynąć ze stroną na wysokie pozycje w wyszukiwarce lub szybko przepalić budżet i przepaść w otchłani Internetu…